Πώς η διαδικτυακή ζωή των εφήβων μπορεί να επηρεάσει την πραγματική

Πώς η διαδικτυακή ζωή των εφήβων μπορεί να επηρεάσει την πραγματική

Σύμφωνα με δύο νέες μελέτες οι διαδικτυακές συμπεριφορές των εφήβων μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στην πραγματική ζωή, συμπεριλαμβανομένων της κακοποίησης μέσα στη σχέση και των αρνητικών σκέψεων σχετικά με την εικόνα σώματος.

Οι μελέτες, οι οποίες δημοσιεύτηκαν σε έγκυρο επιστημονικό περιοδικό δείχνουν ότι τόσο η εκπαίδευση όσο και η παρακολούθηση από τους γονείς μπορούν να βοηθήσουν στον περιορισμό αυτών των συμπεριφορών, καθώς και των αρνητικών συνεπειών τους.


Και οι δύο μελέτες επιβεβαιώνουν ότι οι διαδικτυακές συμπεριφορές τείνουν να μιμούνται τις συμπεριφορές της πραγματικής ζωής.

Στην πρώτη μελέτη χρησιμοποιήθηκε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών ηλικίας 14-19 από την Καλιφόρνια κατά το σχολικό έτος 2012 και βρέθηκε ότι το 41% ανέφερε διαδικτυακή κακοποίηση μέσα στους τελευταίους τρεις μήνες. Η επονομαζόμενη διαδικτυακή κακοποίηση περιλαμβάνει άσκηση ελέγχου, παρενόχληση, απειλές και παρακολούθηση. Είναι πιο συχνή στα κορίτσια και συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο σωματικής και σεξουαλικής κακοποίησης καθώς και σεξουαλικής επίθεσης. Παράλληλα, έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο απουσίας αντισυλληπτικών μέτρων και εξαναγκασμού τεκνοποίησης.

Οι συγγραφείς σημειώνουν ότι η μελέτη τους είναι μέρος μιας μεγαλύτερης μελέτης που εξετάζει επίσης τους τρόπους πρόληψης της διαδικτυακής κακοποίησης και αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών. Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης θα δημοσιευτούν τον Ιανουάριο. Μέχρι τότε, είναι πολύ σημαντικό το ευρύ κοινό να γνωρίζει πόσο συχνός είναι αυτός ο τύπος κακοποίησης. Τα ήδη δημοσιευμένα ευρήματα λοιπόν, συνιστούν ένα μήνυμα προς τους γονείς κι επισημαίνουν ότι αυτός ο τύπος κακοποίησης συχνά μένει κρυφός και θέτει σε κίνδυνο τους εφήβους. Πέρα από τους γονείς τα ευρήματα είναι σημαντικό να τα γνωρίζουν επίσης οι εκπαιδευτικοί, οι κλινικοί, οι προπονητές και όποιοι άλλοι εργάζονται με εφήβους.
Η δεύτερη μελέτη πραγματοποιήθηκε από μια ερευνητική ομάδα του πανεπιστημίου της Ουτρέχτης στην Ολλανδία. Εδώ βρέθηκε πως οι διαδικτυακές συμπεριφορές που σχετίζονται με τη σεξουαλικότητα, συμπεριλαμβανομένης της θέασης πορνογραφικού υλικού δεν ήταν συχνές στους ολλανδούς μαθητές Λυκείου. Όσο όμως υιοθετούσαν σεξουαλικές διαδικτυακές συμπεριφορές ήταν πιο πιθανό να έχουν αρνητικές σκέψεις σχετικά με τα σώματά τους και αρνητικές αντιλήψεις σχετικά με τη σεξουαλικότητα τους.

Παράλληλα, η χρήση των μέσων ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, η οποία ήταν πολύ συχνή στους εφήβους, βρέθηκε να συνδέεται με περισσότερη κριτική του σώματος και λιγότερη ικανοποίηση από τη σεξουαλική εμπειρία. Στα κορίτσια μάλιστα βρέθηκε να σχετίζεται με μειωμένη φυσική αυτοεκτίμηση. Οι ερευνητές τονίζουν ότι συνήθως τα άτομα παρουσιάζουν τους εαυτούς τους με θετικό τρόπο μέσα στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτή η τάση της εξιδανικευμένης παρουσίασης του εαυτού είναι πολύ φυσιολογικό να αυξάνει τη διάθεση των ατόμων να συγκριθούν με τους ομοτίμούς τους.

Η μελέτη επίσης βρήκε ότι όσο πιο ελεύθερη πρόσβαση είχαν οι έφηβοι στο διαδίκτυο και όσο πιο χαλαροί ήταν οι γονεϊκοί περιορισμοί σχετικά με τη χρήση του, τόσο περισσότερες ήταν οι διαδικτυακές σεξουαλικές συμπεριφορές που υιοθετούσαν. Μια προηγούμενη μελέτη μάλιστα, ανέδειξε ποσό σημαντικό είναι οι κανόνες χρήσης του διαδικτύου να αρθρώνονται με σαφήνεια από τους γονείς, γιατί όπως αποδείχτηκε πολλές φορές οι αντιλήψεις των γονέων και των εφήβων σχετικά με το τι αποτελεί κανόνα και τι όχι διαφέρουν σημαντικά.

Οι συγγραφείς και των δύο μελετών επισημαίνουν ότι τα ευρήματα τους ίσως δε γενικεύονται στον ευρύτερο πληθυσμό, ενώ παράλληλα τονίζουν τη σημασία περεταίρω έρευνας σχετικά με τους εφήβους και το διαδίκτυο, από τη στιγμή που η νέα τεχνολογία της κινητής τηλεφωνίας επιτρέπει στους εφήβους να είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο ανά πάσα στιγμή.

Οι γονείς οφείλουν να είναι παρόντες στη ζωή του παιδιού τους μέσα στο διαδίκτυο, όπως είναι και έξω από αυτό. Αν αυτό δεν είναι δυνατό, είναι πολύ σημαντικό να κατανοούν τη λειτουργία των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης, έτσι ώστε να αντιλαμβάνονται την αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στη διαδικτυακή και την πραγματική ζωή. Οι ερευνητές μάλιστα, προτείνουν στους γονείς να κάνουν οι ίδιοι σωστή χρήση του διαδικτύου δίνοντας το καλό παράδειγμα. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν πως μπορούν να λειτουργήσουν ευεργετικά ως μοντέλα για τα παιδιά τους.


Πηγή : reuters


Το άρθρο επιμελήθηκε ο Κ.Κωνσταντινίδης, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών, www.andrologia.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις